به گزارش خبرنگار ورزشی تابناک؛ کاروان 47 نفره ملی پوشان رده‌هاي سني شطرنج دختران و پسران برای شركت در رقابت های قهرماني آسيا چهارشنبه ساعت 20:30 چهارشنبه شب در فرودگاه امام خمينی در هواپیمای متعلق به شرکت ایران ایر می‏نشینند تا با آرزوی سفر خوب خلبان برای ایشان راهی پکن شوند اما این سفر خوب، پیش از بلند شدن کنسل می‏شود و مسافران که ملی پوشان ایران نیز در میان آنها بودند تا ساعت 22:30 به امید انجام پرواز روی صندلی‏هایشان نشسته بودند، با اعلام اینکه هواپیما پیش از برخواستن دچار نقص فنی است، مجدداً از هواپیما تخلیه شده و راهی سالن انتظار می‏شوند.

در این میان تعدادی از مسافران خواستار لغو کردن پروازشان می‏شوند که برخی مسئولان حاضر از رفع مشکل در سریع ترین زمان ممکن خبر می‏دهند و به دنبال این اتفاقات، مسئولان فدراسیون شطرنج برای پیگیری این مسئله بسیج می‏شوند تا اینکه بالاخره مسافران ساعت 30 دقیقه بامداد امروز مجدداً سوار هواپیما شده و این بار هواپیما پرواز کرد اما پس از 30 دقیقه، به دلیل نقص فنی مجبور به فرود اضطراری شد که این اتفاقات تاسف بار، وحشت طبیعی و غیرقابل تصور جمعی از مسافران را به همراه داشت.

در این مرحله نیز برخی از ملی پوشان شطرنج خواستار عدم انجام این پرواز به دلیل خطرات جانی شدند اما این خواسته ترتیب اثر داده نشد و مجدداً مسافران، ساعت 5 و 10 دقیقه صبح به سمت پایتخت چین پرواز می‏کنند اما در این حد فاصل، خانواده‏های غزال و رعنا حکیمی فرد، مينو سادات خادم الشريعه، مینو عسگری زاده چهار شطرنجباز ملی پوش دختر ایران که به واسطه وقایع به وقوع پیوسته بیم جان فرزندانشان را داشتند، اجازه اعزام ایشان را نمی‏دهند و بدین ترتیب تیم ملی شطرنج با ترکیب ناقص راهی این رویداد شد که اخبار دریافتی از نشستن این هواپیما با سلامت در پکن خبر می‏دهد.


در حالی عرق ترس از سقوط با هواپیما روی پیشانی شطرنج بازان ایران به عنوان واکنشی کاملاً طبیعی به چنین اتفاق وحشتناکی نقش بسته بود که کمترین انتظار در قبال این اتفاق، لغو کردن کل پرواز برای حفظ جان و مال مسافرانی است که تصور می‏کردند، هواپیمایی دولتی ایران از امنیت بالایی برخوردار است و باور کرده‏ بودند حال آنکه چنین اتفاقاتی می‏تواند نشان ‏دهد، نگرانی مقامات پروازی قاره سبز پیرامون امنیت جانی مسافران این پروازها بی جهت نیست و کاش مقامات ایران نیز به اندازه اروپایی‏ها نگران جان هموطنانمان بودند و هواپیمای دارای عمر بالا را از رده خارج می‏کردند‏.

لازم به توضیح است، کمیسیون حمل و نقل اتحادیه اروپا پیرو بررسی کمیته امنیت هوایی این کمیسیون، چندی پیش اعلام کرد هواپیماهای ایرباس 320، بوئینگ 727 و 747 شرکت هواپیمایی دولتی ایران (ایران ایر) به دلیل ضریب امنیت پایین و کهنه بودن اجازه پرواز بر آسمان 27 عضو این اتحادیه را ندارند تا از ناوگان هوایی موجود که شامل حدود ۵۹ هواپیما خواهد بود، فقط ۳۹ هواپیما بتواند به کشورهای اتحادیه اروپا پرواز کند و طبیعتاً با توجه به آنکه استاندارهای امنیتی اروپا شامل حال مردم ایران نمی‏شود و علی الظاهر وقوع حوادث هوایی در ایران جزو امور طبیعی محسوب می‏شود، این هواپیماها اوراق نشده و در سایر پروازها مورد استفاده قرار می‏گیرند!